Położony nad Odrą Racibórz dla węgierskiej firmy był doskonałym miejscem do ekspansji na nowe rynki. Dzięki niej nasze miasto wpisało się w historię motoryzacji. W Raciborzu produkowano bowiem czterosuwowe motocykle marki Danubius.
W 1869 roku, w pobliżu dworca, zainwestował powstały w 1844 roku i istniejący do dziś węgierski koncern Ganza (Ganz Holding*), od 1911 roku kooperujący ze spółką Danubius (Ganz & Co., Danubius AG). Dla tego znanego producenta maszyn, wagonów oraz statków Racibórz stał się doskonałą bazą do ekspansji na rynki Niemiec, Rosji oraz Skandynawii.
Ganz, przy dzisiejszej ulicy Piaskowej, tuż przy wiadukcie kolejowym, uruchomił fabrykę maszyn, a w 1889 roku odlewnię staliwa z piecem martenowskim, kuźnię i prasownię. Firma produkowała między innymi odlewy maszynowe, wyroby kuźnicze, zwrotnice, części do wagonów i parowozów i inne elementy infrastruktury kolejowej, maszyny rozdrabiające oraz prasy do brykietów.
W latach 1923-24 (jako Ganz & Co., Danubius AG, Abt. Motorradbau, Ratibor) produkowano motocykle marki Danubius z silnikiem czterosuwowym o pojemności 198 cm3. W 1890 roku fabryka zatrudniała czterysta, a po dziesięciu latach już osiemset osób. W roku 1914 Ganz & Co., Danubius AG dawał w Raciborzu pracę tysiącu sześciuset osobom.
W 1941 roku firma została rozwiązana a jej majątek przejęty wraz z załogą przez Chemische Werke Brieg (Zakłady Chemiczne Brzeg). Po 1945 roku zakład był wykorzystywany jedynie jako odlewnia żeliwa podporządkowana kozielskiej fabryce maszyn.
opr. waw
* Ganz vállalatok (węg. Przedsiębiorstwo Ganz) nazwano na cześć Ábraháma Ganza – urodzonego w Szwajcarii węgierskiego inżyniera i producenta żelaza.